Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaSchoolnieuws

 12/94 

Maak je eigen game!

Het vak lifestyle informatics (LI) wordt aan alle leerlingen van De nieuwe Havo onderwezen. In de onderbouw volgt iedereen dit vak, in de bovenbouw kun je kiezen voor het eindexamenvak informatica. Wat kun je er allemaal leren? Apps en websites bouwen, 3-D plattegronden maken, foto’s bewerken, werken in de Cloud, informatie zoeken en het maken van videogames.

Onze tweedeklassers hebben tijdens de lessen Lifestyle Informatics met behulp van Scratch zelf spelletjes gebouwd. Daarbij waren zij vrij in hun keuze.
Zo maakten Anissa en Sidra uit klas 2a een spelletje met een dress-up pop.

Het spelletje die we hebben gemaakt gaat over een dress-up poppetje die je zelf kan aankleden. Het spelletje is ontwikkeld door eerst een poppetje in het scherm te plaatsen en daarna verschillende soorten kledingstukken. Je kon zelf kijken wat voor kledingstukken je wilde. Er werd geen vaste opdracht gegeven dus je mocht zelf je eigen spel bedenken. Wij vonden het leuk om het spel te maken omdat je leert hoe spelletjes ontwikkeld worden.
Het was leerzaam en ook heel leuk om te maken.
Hier is de link van het spelletje wij hopen dat je het leuk vindt
".
https://scratch.mit.edu/projects/133476558/

Jonna uit 2a koos voor een ander spel.

Met scratch kun je verschillende soorten spellen maken, ik koos ervoor om een racespel te maken. Op YouTube kon je inspiratie opdoen en op de filmpjes kon je ook goed zien hoe scratch precies werkt. Je kunt verschillende soorten poppetjes kiezen, ze laten bewegen en een achtergrond kiezen. Als je klaar bent zet je het spel in je inlevermap en dan speelt de docent het en die geeft uiteindelijk een cijfer.
Ik vond dit een hele leuke opdracht, je leert er veel van. En het eindresultaat was ook heel cool om te zien. Soms was het wel lastig alleen dan kwam onze meester mij helpen. Ik kan eigenlijk nog steeds niet geloven dat ik zelf een echt spel heb gemaakt.
Dit is de link naar mijn spel. Om de auto te besturen gebruik je de pijltjes
”.

https://scratch.mit.edu/projects/133475610/