Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaSchoolnieuws

 11/95 

Franse les maar dan anders

Onze leerlingen van H3C hebben op de Hogeschool van Amsterdam twee toneelstukken bijgewoond. De acteurs waren studenten van de 4-jarige lerarenopleiding Frans, waaronder onze stagiaire mevrouw Hajar Bouaziz.

De leerlingen zagen IN HET FRANS GESPROKEN!!! een bewerking van Molière’s ‘Le malade imaginaire’ en van ‘La contratrice chauve’ van Eugène Ionesco. Ter voorbereiding zijn beide toneelstukken tijdens de lessen Frans besproken. Dit gebeurde aan de hand van opdrachten: op het internet moesten de leerlingen achterhalen wie de toneelschrijvers waren, waar de stukken over gingen, welke personages belangrijk waren, tot welke theaterstroming de stukken behoren, etc.

Voor en na de voorstelling discussieerden onze leerlingen met de studenten/acteurs. Onze leerlingen konden zo controleren of zij dankzij de voorbereiding de toneelstukken goed hadden begrepen. De studenten anderzijds konden als aankomend docent hun vaardigheden in de omgang met leerlingen oefenen. Tussendoor werd er ook nog informatie uitgewisseld over de opleiding Frans aan de Hogeschool van Amsterdam. Daar was zeker interesse voor.

Het hoofd van de opleiding Frans was zeer onder de indruk van de opstelling en actieve deelname van onze leerlingen. Ook ik, als hun docent, was erg tevreden met de wijze waarop zij meededen en zich gedroegen. Ik denk - gezien de positieve reacties - dat dit een goede ervaring voor beide kanten is geweest en voor herhaling vatbaar.

L. Tallal
(docent Frans)